I survived the Inca Trail - Reisverslag uit Cuzco, Peru van hil en rennie - WaarBenJij.nu I survived the Inca Trail - Reisverslag uit Cuzco, Peru van hil en rennie - WaarBenJij.nu

I survived the Inca Trail

Door: hil_en_rennie

Blijf op de hoogte en volg hil en rennie

13 Januari 2009 | Peru, Cuzco

Via deze link zijn onze foto`s te bewonderen:

Ola!!

Na een weekje radiostilte vanuit onze kant hier weer een eerste teken van leven. Dit keer vanuit het prachtige Cuzco (Peru).
Onze tocht door Peru is begonnen in Lima. De meeste mensen die we hebben gesproken bestempelen Lima als een lelijke stad die beter overgeslagen kan worden. Wij willen even zeggen tegen deze mensen: Vind je Lima niets, ga dan vooral nooit naar Sao Paulo! Oftewel, Lima was een hele verademing na het regenachtige, betonnen, hoogbouw Sao Paulo.
Ons hostel lag in Miraflores. Wat, laten we wel wezen, de mooiste wijk van Lima is. We zijn er achter gekomen dat Miraflores eigenlijk mooier is en meer te bieden heeft dan de 2 pleinen in het centrum!! Mazzel voor ons dus… Lekker dicht bij zee en de winkeltjes.
Na 3 dagen Lima zijn we met de bus vertrokken naar Cuzco. Een busrit van zo`n 20 uur… Maar… met prachtig uitzicht! Voor de mensen die niet zo bekend zijn in Peru, Cuzco ligt op 3326 meter hoogte, terwijl Lima ergens tussen de 0 en de 1000 hangt. Een heerlijke slingergang naar boven dus!
Onze eerste twee dagen in Cuzco hebben we dan ook met name in bed doorgebracht. Hilke was misselijk van de bus, Renee van de hoogte. Een ideale combinatie!
Dag drie hebben we lekker rond gebanjerd door Cuzo. De grote pleinen met kerken bekeken, spullen ingeslagen voor de Inca Trail en even op het terras gezeten.
In tegenstelling tot Brazilie kun je in Peru lang niet alles wat je eet en drinkt vertrouwen… Met de nodige Immodium pilletjes zijn we dan ook aan de tocht begonnen, want de darmen wilden maar niet meewerken!
De Inca Trail is een trektocht van 4 dagen vanuit Cuzco naar de Machu Picchu, waar een prachtige Inca stad op je wacht. Voor de mensen onder ons die minder ter been zijn… je kunt er ook met de trein komen… maar… je bent maar een keer 24! En dus zijn we vol goede moed aan de tocht begonnen. Om jullie een idee te geven van de tocht:

Dag 1: Start op 2600 meter hoogte einde op 3000 meter hoogte, 12 km, 6 uur lopen
Dag 2: Start op 3000 meter hoogte einde op 3600 meter hoogte (over een top van 4200 meter hoogte), 12 km, 12 uur lopen
Dag 3: Start op 3600 meter hoogte einde op 2700 meter hoogte, 15 km, 10 uur lopen
Dag 4: Start op 2700 meter hoogte einde op 2400 meter hoogte, 7 km, 2 uur lopen (Macchu Picchu)

Terwijl Hilke zich druk maakte de zware klimmen naar boven, vroeg Renee zich af of zij het wel 4 dagen zou redden zonder douche en of het niet te veel zou regenen… Het is tenslotte regenseizoen in Peru! Vele `horrorverhalen` deden de ronde van mensen die 4 dagen lang in de mist hadden gelopen en niets anders dan hun voeten gezien zouden hebben…
Na 4 dagen kunnen we zeggen: We hebben het zwaar gehad, maar het was het allemaal waard! Wat een prachtige tocht!! Met een groep van 16 mensen (buiten ons alleen maar Engelsen, Amerikanen en Australiers) hebben we de tocht afgelegd. Er zijn welgeteld 21 dragers meegegaan (om tenten, voedsel etc te dragen), 2 koks en 2 gidsen. Als je in het kamp aankwam stond de tent al weer gereed en het eten op tafel, zodat je lekker aan kon schuiven. Terwijl wij zuchtend en steunend de bergen op en af liepen met een rugzakje van hooguit 3 kilo achterop, kwamen de dragers voorbij snellen alsof er ergens goud aan het einde van de route lag met maar liefst 20 kilo achterop hun rug!! De oudste drager van onze groep was 63 jaar… Wij hebben dus niet dùrven klagen over spierpijn!
om half 7 uur s´ochtends op dag 4 was het dan eindelijk zover. we zouden voor het eerst een blik kunnen werpen op de machu picchu! een blik was het, want na een paar seconden te hebben genoten van het uitzicht trok het helemaal dicht en zagen we dus niks meer! gelukkig klaarde het later weer op zodat ook wij, net als alle miljoenen anderen die ook op de machu picchu zijn geweest, dezelfde foto´s hebben kunnen maken.

Vandaag is onze laatste dag al weer in Cuzco en morgen vertrekken we met de bus naar Puno (Lake Titicaca). We houden jullie op de hoogte!!

Adios!

Hilke en Renée

Wist je dat:
- onze dragers zelfs eieren mee naar boven hebben getild, zodat wij op dag 3 van de tocht nog een heerlijke omelet hebben gegeten. Wij zouden de verantwoordelijkheid niet hebben willen dragen…
- je boven de 64 jaar gekeurd moet worden door een dokter om mee te mogen doen aan de Inca Trail
- wij uiteindelijk `maar` 1,5 dag regen hebben gehad gedurende de tocht en er mensen zijn geweest die de hele tocht in de stromende regen hebben afgelegd en zelfs het water uit hun schoenen konden gieten aan het einde van de dag
- je boven in de bergen kan verbranden ook al regent het de hele dag
- Engelsen hier meer last van hebben dan wij
- Renée het fijn vindt dat Hilke haar muggenafleider is
- Renée haar haren 4 dagen niet gekamd heeft en in een staart heeft laten zitten uit vrees voor vet haar
- Haar vrees voor vet haar niet ongegrond was...
- Hilke alle afdalingen met haar bergschoenen heeft overleefd, maar bij het eerste beste stukje zand op haar gat lag
- Zij zich hierbij gelukkig geen pijn heeft gedaan
- We beiden geen enkele keer hebben gedacht: ´waar zijn we aan begonnen´
- Renée zelfs winst maakt bij het afdingen, omdat zij tot 2x toe teveel geld heeft terug gekregen

• 13 Januari 2009 - 17:58

Debo:

Lieve Hil en Renee!

Laat de beentjes maar een paar dagen hoog liggen na de tocht :) Supermooie foto's! Mooie afleiding tijdens het studeren.. We skypen snel weer eens!

xjes Debo

• 13 Januari 2009 - 18:05

Thijs:

Leuk te lezen,
    herrinneringen komen weer bij me boven!!!
    Ik zat ook in Miraflores.... alleen werd het ons (nadat ook wij daar aan het strand hadden gelegen) erg afgeraden!
    wat niet weet wat niet deerd. mooi! fijne tocht nog

• 13 Januari 2009 - 18:18

Else:

Ladies!
    Klinkt allemaal erg gaaf en foto's zien er ook erg spectaculair uit!!
    heel veel plezier nog, geniet er van, hier is het koud!
    kus els

• 13 Januari 2009 - 18:47

Joris En Anita:

Fijn weer iets van jullie te horen en dat alles goed gegaan is.

• 13 Januari 2009 - 20:08

Marloes:

Lieve Hil en Renee!
    Wat een helden zijn jullie! Het ziet eruit als een ware beproeving, maar met prachtig resultaat! Marlies & ik hebben zojuist ons ticket voor een maand naar China geboekt :D
    Liefs Dirk

• 13 Januari 2009 - 20:33

Jos:

Lieve Hilly en Rennie,

Wat een herkenning weer... Zo jaloers dat jullie het allemaal nog mogen beleven! Geniet van jullie reis en van Puno. Een hele andere stad dan Cusco en Lima! Doe ze de groetjes op de floating islands! Aanrader: overnachten op de islands en dansen in lokale klederdracht... levert hilarische foto's op...

Geniet-ze!

x Jos

• 13 Januari 2009 - 20:49

Tinie:

hoi het ziet wel erg sportief uit. de foto's zijn heel mooi. ik krijg ook zin om te gaan kijken. heel veel plezier nog. dikke kus.

• 13 Januari 2009 - 20:51

Martijn & Janna:

Ziet er goed uit! Ik hoop mijn cordial ook zo gek te krijgen om met onze lustrumreis die kant op te gaan! Veel plezier nog en geniet van alle mooie dingen!

Groetjes Janna

en Martijn natuurlijk, maar die is nu in de keuken om ons van wijn te voorzien.

• 13 Januari 2009 - 22:00

Rob En Marian:

Stoere meiden, wat is het weer een prachtig verhaal om te lezen. Samen met de foto's is het wonderlijk om alles zo te kunnen volgen. Toen ik naar de Filippijnen vertrok en Rob in Nederland achterbleef schreef ik gewoon brieven en stuurde mijn rolletje met dia's per post naar Nederland ... zucht waar is die tijd gebleven?
    Nee, dan is jullie manier van communiceren wel heel aantrekkelijk. Vooral niet stoppen met deze info, we kijken ieder keer uit naar jullie berichten.
    Dikke kus vanuit Uden!!!

• 14 Januari 2009 - 03:09

Syl:

goed gedaan girls! ik ben trots op jullie, ik heb tot 2 keer toe de tocht naar Machu Picchu per trein afgelegd haha! lazy me! En hebben jullie nog wat aan mijn Lima tips gehad als former citizen? Ik denk dat jullie heel wat uurtjes in Largo Mar hebben doorgebracht;)

Veel plezier in Puno, je hebt er leuke restaurantjes maar het is er wel heel druk, so watch your bags.

xxxxxxxxxxx Syl

• 14 Januari 2009 - 07:55

Tante Gonnie :

Renee en Hilke, Wat een grappig avonturenverhaal weer. Ik voel me wel een beetje schuldig dat ik jullie bericht nu even in mijn tijd als Intern begeleider zit te lezen , maar jullie mail komt op school aan dus....
    Wat maken jullie een mooie reis. Krijg ik ook weer zin van. Als we weer in Ecuador zijn toch ook naar Peru denk ik. Zien jullie daar ook zo veel mooie mensen en met name mooie, aandoenlijke, kleine kinderen?
    Veel genoegen op je verdere tochten. En bij hoogteziekte chocolade eten! Schijnt te helpen.
    Groet, Gonnie uneken

• 14 Januari 2009 - 14:10

Marleen:

Hi dames! Ziet er strak uit! Vette tocht! Hier is heel po'di neergehaald door de griep! Haha! Hil, sorry zit maar weinig thuis op de comp. Kun jij vrijdag ergens overdag skypen? Liefs

• 14 Januari 2009 - 17:38

Fleur:

Nou jongens, goed gedaan! Ik zou geloof ik gaan huilen als ik van tevoren wist hoever ik moest gaan lopen..

Nou Rennie en Hil geniet van jullie laatste weekje samenzijn, want dan gaat Rennie alweer naar Nl ( YES!!)

Veel plezier nog en ik ga nu even jullie foto's kijken.

xx
    ps.. heb een baan, maandag komt het autootje!

• 15 Januari 2009 - 17:12

Floor:

Helden!

Wat goed dat jullie de Incatrail hebben gelopen (en overleefd). Foto's zien er top uit. Met name de foto's van de mensen in klederdracht zijn prachtig!

X Floor

P.s. Hebben jullie ook van het nachtleven in Cuzco geproefd: UPtown en Mama Africa vond ik persoonlijk erg leuk!

• 16 Januari 2009 - 09:55

Anouk:

Hi Meiden,
    Respect, ik weet hoe het is om hoogte ziek te zijn, het is echt even doorbijten!! Zo te horen en zien was het de absolute moeite waard! Ben benieuwd waar jullie volgende verhalen vandaan komen.

xxxANouk (Kabaal)

• 18 Januari 2009 - 16:48

Sjaak En Marion:

Wat een leuke foto's van de bevolking en ook van jullie.

En wat een smalle steile wandelpaadjes. Goede wandelschoenen heb je hiervoor nodig en wandelstokken. En een hele GOEIE conditie moeten jullie meiden hebben.

Doeeiij

• 18 Januari 2009 - 16:49

Stef:

Lieve Hillie,
    Ben zelf net terug van vakantie, dus vandaar mijn late reactie! Maar leuk om je verhaal over de big-trip nog even te lezen: ben blij dat jullie het overleefd hebben en dat het zo leuk was! En gelukkig klaarde de mist nog op: anders was het wel erg zonde geweest van alle moeite! Geniet nu maar lekker en tot je volgende verhaaltje!
    Kus Stef

• 18 Januari 2009 - 19:36

Rob En Marian:

Hallo Hilke en Renée,

Heb weer met belangstelling en bewondering jullie reisverslag en de foto's bekeken. Schitterend allebei om jaloers van te worden.
    Geniet ervan.

Rob

• 20 Januari 2009 - 06:04

Sophie:

Heey ladies!

Ik ben trots op jullie! dat jullie die tocht zonder zeuren hebben overleefd:) kan me voorstellen dat het iets heavier is dan een half uurtje op de crosstrainer bij MAC;)

Hier in Jakarta alles top, dit weekend gaan we Stijn en Bas opzoeken in Padang (de jungle in en op het strand chillen!). Rennie nog leuk nieuws: RPM 2010 gaat naar Brazilie!

dikke kusss Mattie

• 20 Januari 2009 - 14:30

Chantal:

heerlijke foto's echt heel cool! En naast de Uptown en Mama Africa ook naar de Roots geweest?
    Enjoy de Colca Canyon, ik hoop dat jullie condors spotten! x