The eagle has landed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hil en rennie - WaarBenJij.nu The eagle has landed - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van hil en rennie - WaarBenJij.nu

The eagle has landed

Door: hil

Blijf op de hoogte en volg hil en rennie

15 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

En de link: http://www.mijnalbum.nl/Album=ARRWNVB7

Na het eerste weekje heerlijk rustig aan te hebben gedaan, begon voor mij na 7 weken vakantie ook weer het echte leven. Maandag ochtend om 8.00 uur begon mijn eerste stagedag op de oogheelkunde. Wel een beetje wennen aan de manier van doen hier. Wij zitten dus in een kamertje voor de co-assistenten en doen over het algemeen tot een uur of 10 HELEMAAL NIKS! Wij krijgen namelijk alleen de nieuwe patiënten. Wanneer we dus na 2 uur koffie halen, kletsen en niksdoen nog niks hebben lopen we naar de kamer van de arts assistent om te vragen of hij al iets voor ons heeft. “Ja ik heb hier een nieuwe patiënt, alsjeblieft.” Wij weer terug naar onze kamer om op ons gemak het verwijsbriefje door te lezen. “Zo” zei ik toen, “zullen we dan maar?” “Nee, nee, we wachten nog even hoor. Die patiënt is nog lang niet bij de dokter aan de beurt en als wij m nu al zien gaat ie dadelijk zeuren dat het zo lang duurt. Over een half uurtje.” Ik natuurlijk helemaal verbaasd. Maar goed zo schijnt het hier te gaan. Meestal ben ik tussen 13.00 uur en 14.00 uur wel klaar en ik ben al zo goed aangepast dat ik al baal als het 14.30 uur wordt!!
Maar natuurlijk heb ik niet alleen maar gewerkt. Ik lig natuurlijk ook veel bij het zwembad, en er moet geshopt worden, en in m’n hangmat een boekje een boekje lezen etc etc. Ik zal het zelf maar al zeggen (voordat jullie het doen): Ik heb het erg slecht.
Vorig weekend was het dan ook eindelijk tijd voor mijn eerste echte tripje! Bigi Pan was de bestemming. Dit is een natuurreservaat in het westen van Suriname. Zaterdag ochtend om half 6 stond de taxi voor de deur om ons naar het busstation te brengen. Daar in een busje gestapt waar hier 30 mensen in kunnen (in Nederland zouden hier max. 15 man in mogen). Na 3.5 uur kwamen we aan in Nieuw Nickerie waar we op de boot stapte (lees: klein houten bootje waar een laagje water in stond). Na 10 minuten moesten we ineens uitstappen. Wat bleek nou, er was geen sluis dus we moesten de boot over een stuk land gaan tillen. Na een kwatier lang: “1-2-3 TREKKEN” hadden we de boot eindelijk boven. We zaten lekker te kletsen totdat de motor ineens uitging. “Kaaiman links”zei de gids. En ja hoor, onze eerste kaaiman was een feit. Later nog een stuk of 5 kaaimannen gezien totdat we aankwamen bij het meer. Daar midden op stond een wit huisje waar we zouden overnachten. Meteen werden netten uitgezet en aas in het water gehangen en een uurtje later werd de verser dan verse vis en krab geserveerd! Heerlijk!! Daarna lekker in de zon gezeten en….. gezwommen! Wij (met 6 meiden zijnde) vroegen ons natuurlijk af of dat wel kon met al die kaaimannen. Maar volgends de gids was het geen probleem en zaten er op de open plek waar we gingen zwemmen geen kaaimannen. Niet helemaal overtuigd, toch maar het water in gesprongen wat natuurlijk tot hilarische taferelen leidde. Bij elk plantje, been van iemand anders enz werd gegild! Na 10 min vonden we het wel weer genoeg geweest. Toch wel erg spannend zo zwemmen tussen de kaaimannen. S’avonds in het donker nog naar kaaimannen gezocht. Ook erg leuk (en spannend). Daarna was het tijd om in onze hangmatjes te kruipen voor de nacht. 2 anderen en ik vonden het wel wat hebben om niet binnen maar onder het afdak te gaan slapen. Hadden we dat maar niet gedaan…. Midden in de nacht begon het keihard te regenen en werden we natuurlijk hartstikke nat! Maar dankzij de poncho van Marieke heb ik uiteindelijk toch nog heerlijk geslapen, Buiten.
Gisteren was het dan eindelijk zo ver na bijna 9 weken… Mama zou komen. Toen ik op het vliegveld aankwam begon het natuurlijk keihard te regenen. Bang dat het vliegtuig niet zou kunnen landen zat ik een soort van te lezen waar ik natuurlijk echt de concentratie niet voor op kon brengen. Na 1.5 uur wachten kwam er eindelijk een klein vrouwtje met zwarte haren naar buiten: Mama!! Voor degene die het weten willen: ze heeft de vlucht goed doorstaan. Meteen naar het appartement gereden dat ik voor mama had gehuurd. Bleek echt prima te zijn. 2 slaapkamers met airco, woonkamer, keuken, badkamer met warm water (ik heb koud water thuis), een ligbedje voor de veranda, kortom prima!
Vandaag hebben we samen fort Zeelandia bezocht (waar ook de decembermoorden zijn gepleegd, de kogelgaten zitten er nog). Hier hebben we een rondleiding gehad en zijn vervolgens lekker gaan lunchen.
Komend weekend gaan we naar een leuk hotelletje gelegen bij een vroegere plantage. We zijn benieuwd!

Wist je dat:
- Er op Bigi Pan vliegende vissen zijn en er op een gegeven moment dus 1 in de boot vloog tegen iemand aan?
- Toen we de boot op de terugweg over de helling duwde, hij tijdelijk een onderzeeër werd en al onze tassen doorweekt waren?
- Je geen versere vis kan eten dan dat ik gedaan heb?
- Foto’s maken van het ziekenhuis, ook van de buitenkant, niet mag?
- Ik dat natuurlijk stiekem toch gedaan heb?
- Het van de week zo hard regende dat de hele weg onder water stond, letterlijk een zwembad?
- Hilke´s muggen Tinie ook al gevonden hebben?
- Onze huizen zo dicht bij elkaar liggen dat we elkaar bijna een hand kunnen geven als we allebei binnen zijn?
- We nu nog duo penotti zijn?
- Tinie hoopt dat ze snel bruiner is dan Hilke?
- Hilke dit natuurlijk niet gaat laten gebeuren?

  • 15 Februari 2009 - 19:14

    Rennie:

    Hil!

    Er kan er maar één de eerste zijn natuurlijk... en dat ben ik!
    Leuk de foto's! En dapper dat jullie in de buurt van die kaaimannen zijn gaan zwemmen... (daar had ik me nooit aan gewaagd!).
    Enne, wat betreft je bruine teinte. Niet te diep, anders overtref je MIJ dadelijk nog! ;)

    Liefs en kus vanuit een regenachtig en koud Nederland

  • 15 Februari 2009 - 19:16

    Rennie (al Weer Ja):

    ps - zeg tegen je moeder dat ze (voor de foto gemaakt wordt) even in haar wangen moet knijpen. Dat helpt de tegenstelling in kleur te verminderen!

  • 16 Februari 2009 - 04:35

    Debo:

    Lieve Hil,

    Haha, ik hoor het al.. Een heel zwaar co-schap daar ;) Wel relaxed als je elke dag zo vroeg klaar bent; genoeg tijd voor leuke tripjes! Heel veel plezier met je mama!

    xje

  • 16 Februari 2009 - 06:37

    Fleur:

    Nou Hil,

    jij gaat tijdens je coshappen nog even verder met relaxen en leuke dingen doen. Veel plezier met je moeder en doe maar heel veel leuke dingen!
    Ik ga nu even de foto's bekijken.... Hier in Nederland is alles nog steeds even somber..., maar carnaval komt eraan!!!! Met veel Podi's gaan we naar Den Bosch... lekker hossen en biertjes drinken! Dat is het enige lichtpuntje wat ik momenteel op mijn werk heb! Enjoy!

    XX

  • 16 Februari 2009 - 07:09

    Jennifer:

    Hillie, klinkt inderdaad niet slecht;)

    Geniet ervan met je mams!!

    Dikke x

  • 16 Februari 2009 - 08:01

    Syl:

    Wat gezellig dat Tinie er is! Ik heb al twee weken een oogontsteking, heb al 2 artsenmannetjes van 80 naar mijn oog laten kijken haha, dus ben syl met bril. Hopelijk gaat het snel over, have fun en niet te bruin worden!!! xxx

  • 16 Februari 2009 - 12:44

    Har En Marianne:

    Tiny (klein vrouwtje met zwarte haren!),had je nou boerenkool voor dat arme kind meegenomen?!
    Succes in de Duo-penotti competitie en heeeeeeeeeel veel plezier samen! Groeten,H&M.

  • 17 Februari 2009 - 07:10

    Ralph En Anita:

    Hallo Hilke en Tinie,
    Zo te zien hebben jullie veel plezier. Het is alleen jammer dat Hilke iedere dag zo hard en gigantisch lang moet werken (soms wel tot 14.30 uur)! Dat moest toch verboden worden!

    Heel veel groetjes uit Kerkrade


  • 17 Februari 2009 - 08:42

    Annie:

    Hallo jullie daar, gaat goed daar hé haha, wel leuk allemaal, blij dat Tiny goed is aangekomen, de grt aan jullie, hier alleen maar regen regen en nog eens regen doei doei,

  • 17 Februari 2009 - 13:55

    Elies:

    he moppie,
    ik ben blij te zien en te horen dat het zo goed met je gaat! en volgens mij is je mama ook erg gelukkig in dat mooie land met d'r mooie bruine dochter :-) echt heel relaxed dat je al zo vroeg vrij bent, plan dus maar lekker nog meer tripjes in! ik moet wel zeggen dat ik die kaaimannen best eng vind, al lachte deze wel lief toen jij een foto nam haha... Hier verder alles top! ook wij hebben regen, al staat hier gelukkig niet de hele straat blank! Ik ben aan m'n scriptie begonnen, zucht... maar verder is 't nog steeds op en top gezelligheid hier in maas.
    Schatje geniet er van, groetjes aan je moeder en veel succes met de duo penotti competitie! And don't let de bugs bite you :-)
    dikke kus elies

  • 19 Februari 2009 - 07:25

    Lisa:

    Hillie, wat lekker dat je mama er is! Klinkt weer als een mooi tochtje, maar dan komt natuurlijk de vraag: wat zijn kaaimannen??? Zo meteen even googelen.
    Hiet gaat alles toppie, co-schap nog steeds saai, a-leden gisteren geinaugureerd (heerlijk om van de a-tijd af te zijn) en morgen ga ik lekker een paar dagen skien!
    Meiske geniet van je vrije middagjes en tot snel!

    Kus, Lisa

  • 22 Februari 2009 - 18:31

    Rob En Marian:

    Hallo lieverds,
    Nog volop aan het genieten van al het moois en elkaar?
    Nog maar 1 weekje en dan komt de mams al weer terug. Naar ik hoop met mooie foto's en verhalen, wij kijken er naar uit. Het Carnavalsgeweld is heftig losgebarsten in ons landje, wellicht ga ik het voorzichtig proberen in Eindhoven (is natuurlijk geen Limburg, maar ja)
    Dikke kus uit Uden.

  • 24 Februari 2009 - 12:14

    Sjaak En Marion:

    Hallo Hilke en Tinie

    Alles oké? Heb alweer van de site en de leuke foto's genoten.
    Gister in de carnavalsstad Kirchroa geweest en jullie familie ook gezien.

    Dus voor jullie ook Alaaf en geniet maar beiden.

  • 24 Februari 2009 - 19:18

    Stef:

    Ha lieve Hillie en je mama natuurlijk!
    Een beetje een late reactie, maar leuk om nog even te lezen dat je het goed naar je zin hebt en dat er ook tijd is voor leuke dingen: toch ook niet onbelangrijk bij een co-schap in het buitenland ;-) Geniet ervan lekker samen en tot snel weer in Nederland! Liefs Stef

  • 24 Februari 2009 - 21:09

    Jos Paulussen:

    Heej Hilke,

    Zorg je wel dat je moeder weer heelhuids terugkomt naar Nederland. Doe haar de groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2009

Bye, Bye, Surinam.

15 Februari 2009

The eagle has landed

01 Februari 2009

muggen, muggen en nog eens muggen

23 Januari 2009

Last best!

13 Januari 2009

I survived the Inca Trail
hil en rennie

Actief sinds 30 Nov. 2008
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 12835

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: